بارداری در هفته ی 8

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اکنون اندازه کودک شما حدود 1.6 سانتی متر (در حدود اندازه یک لوبیاقرمز) است. او مرتبا حرکت می کند و تغییر مکان می دهد، هر چند شما تا چندهفته دیگر هم نمی توانید حرکتهای او را در داخل رحم خود حس کنید. دنبالچهجنینی او در حال ناپدید شدن است و پلکهای او تقریبا به طور کامل چشمهایش رامی پوشانند. هرچند هنوز هم پرده نازکی بین انگشتهای پا و دست او وجوددارد، اما این انگشتها در حال بزرگ شدن هستند. بازوهای او بزرگتر شده اند ودستهای او از مچ خم شده و به طرف قلبش قرار گرفته اند. مفصل زانوهای اوشکل گرفته اند و احتمالا پاهای او به اندازه ای بزرگ شده اند که بتوانند درجلوی بدن او به یکدیگر برخورد کنند. با صاف شدن بدن، سر او صافتر و عمودیتر می ایستد. مجاری تنفسی از حلق تا بخشهای ریه در حال رشد او کشیده شدهاند. هر کدام از سلولهای عصبی مغز او هم شاخه هایی ایجاد می کنند تا بایکدیگر ارتباط برقرار کرده و اعصاب ابتدایی را ایجاد کنند. هرچند ممکن استشما دائما درباره جنسیت کودک خود فکر کنید، اما اندامهای تناسلی او آنقدررشد نکرده اند که جنسیت او را نشان دهند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

وزن شما چندان افزایش پیدا نکرده است، اما مسلما برخی اندامهای شما (مثلسینه ها) در حال رشد هستند. شما به زودی به سوتین های بزرگتری نیاز خواهیدداشت. همچنین ممکن است اندازه دور کمر شما نیز افزایش یابد، که در این صورتمجبور خواهید شد شلوار جین دوست داشتنی خود را کنار بگذارید. تغییر دیگریکه چندان واضح نیست، افزایش حجم خون شماست؛ در اواخر دوران حاملگی، حجم خونشما 40 تا 50 درصد بیشتر از حالت عادی خواهد بود تا نیازهای کودکتان رابرآورده کند. با افزایش حجم خون، نیاز بدن شما به آهن نیز افزایش پیدا میکند. ویتامینهای روزانه را به طور مرتب مصرف کنید تا مطمئن شوید که آهناضافی مورد نیاز را مصرف کرده و دچار کم خونی نخواهید شد.

 

تغییراتهورمونی ممکن است موجب شوند که شما احساس خستگی یا تنبلی کنید. همچنین،نداشتن خواب خوب در شب هم یک مشکل معمول در این مرحله می باشد، مخصوصا اگردر شب احساس ناراحتی کنید یا مجبور باشید مرتبا به توالت بروید. تهوع واستفراغ متناوب نیز انرژی شما را کاهش می دهد. سعی کنید بین 9 تا 10 ساعتدر شب بخوابید یا اینکه در طول روز کمی استراحت کنید.

 

فعالیت های این هفته

 

حاملگی موجب می شود اندام شما به سرعت تغییر کند، و در طی هفته هایآتی، سینه و شکم شما بزرگتر خواهند شد. در گذشته، هنگام غذا خوردن، خردههای غذا روی دستمال غذا روی دامن شما می ریخت، اما از این به بعد، خرده هایغذا از سینه شما پایین تر نخواهند رفت! همچنین با بزرگتر شدن کودک، خم شدنروی بشقاب برای شما سخت تر خواهد شد. پس مایع لکه بر بخرید تا برایاتفاقات آتی آماده باشید!





+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 2:13 توسط phna |